Dag, dag Arhanta Ashram - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Eva Zuiden - WaarBenJij.nu Dag, dag Arhanta Ashram - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Eva Zuiden - WaarBenJij.nu

Dag, dag Arhanta Ashram

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

06 Februari 2017 | Nederland, Amersfoort

Mijn 'maand' in de ashram is voorbij. Het was een waanzinnige ervaring, die zowel fysiek als mentaal veel van me gevraagd heeft. Het zitten op de grond voor uren achter elkaar tijdens de filosofie lessen, het uit mijn hoofd leren van de Sanskriet namen van de asanas (houdingen), karma-yoga (dagelijks vegen en dweilen van de yoga ruimte), het monotone eten wat me zo nu en dan echt de neusgaten uit kwam, de ijskoude nachten tijdens de eerste week, de continue stroom van lessen en informatie, gebrek aan tijd voor jezelf.... Maar ik zou het absoluut opnieuw doen! De voldoening van het hele gebeuren, het is echt een life experience die ik voor geen goud had willen missen. De bijzondere club mensen, die voor elkaar zorgde in moeilijke tijd, de warme glimlach of aanmoediging van een docent wanneer je op het punt staat om op te geven, het warme water waarmee je jezelf boven je emmertje kan wassen, de prachtige omgeving, zonsopkomsten, zonsondergangen, het respect wat je voor je lichaam ontwikkelt, het op de plaatstalen van puzzelstukjes tijdens de filosofielessen, de gesprekken over levensvisie, de basic manier van leven, de heerlijke kruidenthee en uiteindelijk je certificaat in ontvangst nemen en je daadwerkelijk klaar voelen om een les te geven. Ik fantaseer al over het geven van lessen in Nederland, het opstarten van een beginnerscourse van 8-10 weken, het geven van een Engelstalige course, misschien zelfs zwangerschapsyoga.... Opgeven voor de lessen mag alvast hoor :)

Inmiddels in Indonesië, Bali, aangekomen. Ik verblijf daar in een hostel wat verder weg van de drukte van Canggu. Ik zit circa 5-7km weg van 'waar het gebeurd', heerlijk! Tijd om uit te rusten, yogales te geven in ruil voor ontbijt of diner, en alles van de afgelopen maand te verwerken!

• 06 Februari 2017 - 12:38

Mary:

Hoi Eva
    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Uit mijn tijd in India herken ik wel wat je zegt over het eenzijdige eten. De rijst, wit brood en dahl kwam mij ook me neus uit.
    Goed vervolg van je verdere reis, have fun.

• 06 Februari 2017 - 14:21

Sophie:

Hai Topper!!

Klinkt bijzonder, vet, zwaar en onvergetelijk. Ik wil zeker een yogales bij je volgen. Ook een yogacourse :).

Superhandig idd dat je nu je kwaliteiten als yogaleraar kunt inzetten om te ruilen tegen dingen. Daar komen vast nog bijzondere dingen uit!

Geniet, veel plezier!

Xxx

Verslag uit: Nederland, Amersfoort

Arhanta Yoga Course India

Op maandag 9 januari vlieg ik naar Khajuraho, India, om daar de volgende dag te starten met een Yoga Course.

Inmiddels zijn de voorbereidingen zo goed als volledig.
Vliegtickets en visum is uitgeprint, noodnummers en belangrijke documenten op verschillende locaties opgeslagen, alle vaccinaties en mee te nemen medicatie binnen. Er is al veelvuldig afscheid genomen, er zijn cadeautjes in ontvangst genomen en uitgedeeld.

In de hoek van de kamer staat een verzameling spullen die een plekje moeten krijgen in mijn kleine backpack. Ik ben momenteel moed aan het verzamelen om de backpack in te pakken en er nog uit te gooien wat iet van belang is. Vreemd, dat alles wat ik straks mee neem, al mijn 'bezit' is voor de komende maanden. Wat een luxe eigenlijk om thuis alles maar voor het grijpen te hebben. Terug naar de basis, want onnodige ballast komt me duur te staan. Figuurlijk gezien om het allemaal mee te moeten slepen, maar letterlijk gezien bij het inchecken op het vliegveld, want tijdens sommige vluchten mag ik maar 15 kilo bij me hebben. Inmiddels weet ik dat ik met weinig in mijn tas me kan redden, zowel in Sri Lanka als in China nam ik minder dan 12 kilo mee op mijn rug. Ik ga maar eens inpakken!

Tot ziens allemaal! In India, tijdens mijn opleiding, zal ik weinig beschikking hebben over Wifi. Maar daarna heb ik wellicht zin om jullie op de hoogte te stellen van alles wat is geweest.

Hieronder, voor degene die het leuk vindt, mijn programma voor de vier weken die ik in India doorbreng:

06:00 Satsang (meditatie, zingen, lezingen)
07:15 Ontbijt
08:00 Opleiding “Hoe yogales geven” (didactische technieken / praktijk)
11:30 Lunch
12:15 Karma yoga
13:00 Hoofdlezing (Vedische filosofie, anatomie)
15:15 Yoga asana les
17:30 Avondeten
19:00 Satsang (meditatie, zingen, lezingen)
20:00 Kruidenthee
21:30 Lichten uit